ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

لیست برترین شعبده بازهای جهان با حضور یک ایرانی(+عکسها)

iran-stars.com


سالهاست که اسم مرلین به عنوان شعبده‌باز اسطوره‌ای به گوش بسیاری از مردم جهان آشناست و در این باره فیلم‌‌‌های زیادی نیز ساخته شده است. مرلین اسطوره تاریخی شعبده‌بازان دنیا نامش برای نخستین بار در ادبیات تاریخی بریتانیا در زمان «شاه‌آرتور» مطرح شد که با گذشت سال‌‌ها هنوز بر سر زبان‌‌ها است. امروزه شعبده‌بازان و تردستان جهان با گرفتن جایزه مرلین تبدیل به چهره‌‌‌هایی کاملاً مشهور می‌شوند و توانایی و قدرتشان به رسمیت شناخته می‌شود. کسب این جایزه، کسب بالا‌‌ترین سطح از مهارت در مرحله ملی و بین‌المللی است. جایزه مرلین در سه مرحله به دست می‌آید که معیار‌‌های در نظر گرفته شده، استعداد، نمایشگری، اصالت، مهارت و توانایی برای سرگرم کردن تحت هر شرایطی است. جایزه مشهور مرلین برای نخستین بار توسط کارول میچاور دانشجوی رشته هنر دانشگاه نیویورک در سال 1968 تعیین شد و افرادی چون دیوید کاپرفیلد، داگ هنینگ، زیگفریدوروی و... موفق به کسب این جایزه شده‌اند. سالهاست که شعبده‌باز معروفی به نام دیویدکاپرفیلد برای همه شناخته شده است و با تردستی‌‌‌ها و اعمال شگفت‌آورش به شهرت جهانی رسیده است. در زیر به شرح کوتاهی از زندگینامه او و تعدادی از این چهره‌‌‌های معروف دنیا می‌پردازیم که متعلق به دوره‌‌‌های مختلف زمانی بوده‌اند اما همگی جزو 10 شعبده‌باز برتر دنیا تا عصر حاضر محسوب می‌شوند.


دیوید کاپرفیلد:

iran-stars.com

یکی از معروف‌‌‌ترین و ثروتمند‌‌ترین شعبده‌بازان دنیا است. او که از طریق برنامه‌‌‌های تلویزیونی برای میلیون‌‌‌ها نفر طی دو دهه گذشته شناخته شده است، 56 سال پیش در نیوجرسی امریکا به دنیا آمد. وی که جزو جوان‌‌‌ترین شعبده‌بازان مراجعه‌کننده به انجمن شعبده‌بازان امریکایی (sam) بوده است، در سن 16 سالگی در دانشگاه نیویورک این حرفه را آموخت و در سن 18 سالگی در فیلم سحر و جادو به عنوان بازیگر نقش ایفا کرد.
کاپرفیلد کار‌‌های زیادی در دوران خود انجام داده که شهرتش را جهانی کرده است؛ از جمله ناپدید شدن و دوباره ظاهر شدن، فرار از سلول‌‌‌های قفل شده، محو قطار، به چالش کشیدن مثلث برمودا و از همه مهمتر عبور از دیوار چین که هنوز کسی نتوانسته این کار را انجام دهد. او خود از بنیانگذاران جوایز مرلین و طرح اعطای جوایز برای شعبده‌بازان بوده است.

چانینگ پولاک:

iran-stars.com

وی 86 سال پیش در کالیفرنیا به دنیا آمد و شعبده‌باز و بازیگر فیلم شد.
پولاک در سن 21 سالگی به شعبده بازی علاقه‌مند شد و در مدرسه شعبده‌بازی لس‌آنجلس آموزش دید و فارغ‌التحصیل شد. نخستین کار‌‌های او به عنوان شعبده‌بازی در کلوپ شبانه شروع شد و 53 سال پیش در فیلم «اروپا در شب» دیده شد که علاوه بر شعبده‌بازی به بازیگری هم علاقه‌مند شد. پولاک در لاس‌وگاس از عوارض سرطان درگذشت و زمان مرگ 79 سال داشت.

جولیانا چن (Luchen):

iran-stars.com

یک شعبده باز 36 ساله تایوانی است که تحصیلات خود را در دانشگاه سوشو در رشته ادبیات ژاپنی گذراند. لوچن نمایش‌‌‌های خود را در ژاپن، کره جنوبی، اروپا و ایالات متحده اجرا کرده است. او دریافت‌کننده بسیاری از جوایز بین‌المللی از جمله جایزه نیل‌فاستر است که از کالج چاوز دریافت می‌شود. او به گفته خودش علاقه به سحر و جادو را از سن 7 سالگی به دست آورد. او دیده بود که در بازار مردی سکه را پنهان کرده و دوباره آشکار می‌کند. از آن به بعد تمرین‌‌‌های خود را شروع کرد و در سن 12 سالگی موفق به کسب جایزه جوانان شعبده‌باز تایوان شد که توسط دیوید کاپرفیلد در نظر گرفته شده بود. لوچن هنر تردستی‌هایش را در سال 2001 با نمایش‌‌‌های تلویزیونی به تصویر کشید و 9 سال پیش موفق به کسب مقام اول در سمینار جهانی شعبده‌بازی بین‌المللی شد.
او در تلویزیون چین به شهرت دست یافت و جایزه مرلین را در سال 2010 دریافت کرد. 26 جایزه شعبده‌بازی هم تاکنون به وی اعطا شده است.

هری بلکستون:

iran-stars.com

در نزدیکی رودخانه میشیگان به دنیا آمد و شعبده‌بازی را تا حدود زیادی از پدرش آموخت و با علم روز مدرن کرد. او بزودی در برنامه‌‌‌های تلویزیونی شرکت کرد و به شهرت رسید. این شعبده‌باز در سال 1997 در کالیفرنیا به علت سرطان لوزالمعده در سن 62 سالگی مرد. او جایزه خود را در سال 1985 میلادی از آکادمی هنر‌‌های جادویی و تردستی دریافت کرد.

لوئیس دماتوس(luis de matos):

iran-stars.com

این شعبده‌باز 42 ساله پرتغالی پس از تحصیل در دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی شده و چندین جایزه مهم از مؤسسه شعبده‌بازان آکادمی هالیوود و مندریک گرفته است. او کار‌های شعبده‌بازی خود را در مجموعه تلویزیونی Magica Noite به نمایش گذاشت. وی همچنین جایزه‌ای را از آکادمی شعبده‌بازان در سال 1999 میلادی دریافت کرده است.

عارف غفوری:

iran-stars.com

یکی دیگر از شعبده‌بازان مشهور عصر حاضر است که ایرانی‌تبار بوده و با کار‌‌های جالبش توانسته در میان شعبده‌بازان معروف دنیا به شهرت برسد. او جایزه مرلین را سال 2011 میلادی دریافت کرد. عارف غفوری که بیشتر به شانیت شهرت دارد، در حال حاضر یکی از رقبای کریس آنجل است. او در مصاحبه‌اش عنوان کرده که کار‌‌های من ترکیبی از شعبده‌‌بازی یا تردستی نیستند، بلکه نوعی بازیگری است که با خطای چشم صورت می‌گیرد. تحصیلات او در رشته طراحی صنعتی بوده است که برای ادامه تحصیل به ترکیه رفته و حدود 4 سال است که در ترکیه بسر می‌برد. او عنوان کرده که برای یادگیری استادی نداشته و تنها استادش مطالعه کتاب‌‌‌های این رشته بوده است. عارف غفوری که سال گذشته در مسابقه رقابت استعداد‌‌های ترکیه شرکت کرده بود با وجود مهارت‌هایش نفر دوم شد. ظرف یک سال او توانست پله‌‌‌های ترقی را بسرعت بالا برود و به شهرت جهانی دست یابد. او به عنوان جوان‌‌‌ترین شعبده‌باز و منتالیست، سال گذشته جایزه مرلین را از آن خود کرده است.

هیننگ(Doug Henning):

iran-stars.com

متولد 55 سال پیش و شعبده‌باز معروف اهل کاناداست. او شعبده‌بازی را در دانشکده اواکنوالا در فورت گری آموخت و در سن 14 سالگی در جشن تولد خود دست به جادوگری زد که تعجب همه را بر انگیخت، او با آگهی‌‌‌هایی در روزنامه‌‌‌های محلی برنامه‌‌‌های تلویزیونی خود را در تورنتو اجرا کرد.
او مطالعاتی نیز در زمینه روانشناسی داشته و دکترای خود را در علم هوش خلاق از دانشگاه ماهاریشی سوئیس گرفت. هیننگ در سن 52 سالگی در مرکز پزشکی لس‌آنجلس به دلیل ابتلا به سرطان کبد مرد و خاکسترش به اقیانوس ریخته شد. او جایزه تردستی خود را از آکادمی شعبده‌بازان در سال 1974 میلادی دریافت کرد.

پن و تلر:

iran-stars.com

این دو شعبده‌باز که در کنار یکدیگر به شهرت رسیده‌اند در سال 1985 میلادی برنده جایزه خود شدند. آنها در سال 1987 میلادی دست به اجرای نمایش‌‌‌هایی از نیویورک تا سانفرانسیسکو زدند و برنامه‌‌‌های تلویزیونی نیز داشتند.
پن یک شعبده‌باز، موسیقیدان، نویسنده و کمدین بود و57 سال پیش در ماساچوست به دنیا آمد. تلر نیز نویسنده، کمدین و شعبده باز معروف امریکایی است که در فیلادلفیا به دنیا آمد. معروف است که در هنگام کارش هرگز صحبت نمی‌کند و سکوتش باعث شهرتش شده است.
آن‌ها در سال 2001 موفق به دریافت جایزه مرلین شدند.

زیگفرید و روی:

iran-stars.com

دو آلمانی – امریکایی تبار که به شیر و ببر سفید معروف بودند. آنها در لاس‌ وگاس و نوادای ایالات متحده از شهرت خوبی برخوردار بودند. زیگفرید73سال پیش و روی 68 سال پیش به دنیا آمدند. زیگفرید شعبده باز سنتی (خیالباف) بود در حالی که روی در میان حیوانات عجیب و غریب رشد کرده است. آنها در سال 1972 موفق به دریافت جایزه بهترین نمایش شعبده‌بازی شده‌اند.

کریس آنجل Criss Angel:

iran-stars.com

کریستوفر نیکلاس سارانتاکوس(45 ساله) شعبده‌باز امریکایی است. او بهترین روش برای رسیدن به شهرت را در بازیگری و اجرای کارهایش در تلویزیون انتخاب کرده است. کریس شعبده‌بازی را از دوران کودکی آغاز کرده و کارهایش را در برنامه تلویزیونی به شکل سریال mind freak اجرا می‌کند. این برنامه‌‌‌ها در لاس‌وگاس فیلمبرداری شده است. کریس آنجل کار‌‌های عجیبی چون شناور بودن بین دو ساختمان، ناپدید شدن، گذر از در چوبی و... را به نمایش گذاشته و حتی خود را نیز به آتش کشیده که دوباره سالم و سرحال نمایان شده است. او طرفداران زیادی دارد که برنامه‌هایش را پیگیری می‌‌کنند. او در مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: هیچ کس در توانایی‌‌‌های من شک ندارد، آگاهی‌‌‌های من در حدی است که می‌‌توانم کار‌‌های مافوق طبیعی انجام دهم. دوست دارم اگر کسی مانند من بتواند چنین ادعا‌‌هایی داشته باشد حاضر به رودررویی با او در تلویزیون خواهم بود. یکی از جالب‌‌‌ترین نمایش‌هایش، دو نیم کردن بدن خود بود. او جایزه مرلین را در 17 سپتامبر 2008 میلادی دریافت کرد. کریس برنده 5 جایزه طی سال‌‌‌ها از جامعه جهانی شعبده‌‌بازان شده است.




iran-stars.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد