در ایران هیچ موسسه تایید خودرویی
مثلا مانند موسسه استاندارد خودرو وجود ندارد تا خودروهای ناامن را معرفی
کند و علاوه بر این، هیچ آمار داخلی در این خصوص نیز وجود ندارد تا کسانی
که می خواهند اتومبیل بخرند، بتوانند خودروی ایمن را از ناایمن تشخیص دهند.
به هر حال راهی برای فهمیدن آن وجود دارد.
اکثر خودروهای دنیا در کشورهای آمریکا و اروپا تست تصادف
شده اند که با مراجعه به این سایت ها می شود راحت تر برای خرید خودرو
تصمیم گرفت. این تست ها توسط موسسه euroncap و انجمن ایمنی آمریکا وهمچنین
با توجه به بررسی فیلم تست های تصادف انجام شده در موسساتی مانند مایرای
انگلستان تنظیم شده است. آدرس سایت www.EURONCAP.com است.
در
این سایت بر اساس میزان ایمنی خودرو حین تصادف امتیاز داده شده است. تمام
خودروهای تولید شده در کشور به غیر از چند مدل وطنی در اروپا یا آمریکا تست
تصادف شده اند. در اینجا تعدادی از خودروهایی که بیشترین فروش را در کشور
دارند، آورده ایم تا شما حداقل آگاه باشید پشت چه فرمانی می نشینید.
تست تصادف یعنی چه؟
تست
های تصادف به این صورت انجام میگیرد که خودرو حین تصادف چه خسارت های جانی
به همراه خواهد داشت. مثلا خودرویی که تصادف می کند برای سقف و ستون
درهایش چه اتفاقی می افتد و ممکن است به سرنشین های آن چه آسیبی برساند؟
میله فرمان، موتور و تجهیزات داخل کاپوت چقدر احتمال دارد در زمان تصادف
وارد اتومبیل شده و به سرنشین های آن آسیب بزند؟ طبیعتا خودرویی که کمترین
خسارت را وارد کند بیشترین نمره را خواهد گرفت که متاسفانه اتومبیل هایی که
داخل کشور هستند زیاد نتوانستند نمره قابل قبولی را در این آزمایش ها
دریافت کنند.
پراید
خودرویی
که این روزها در هر کوی و برزنی دیده می شود وبه خاطر قیمت پایین آن هر
قشری تقریبا توان خرید آن را دارد چندان هم ایمن و مطمئن نیست و در بخش تست
تصادف نتوانسته سربلند بیرون بیاید و امتیاز خوبی نگرفته است.
در
نتایج تست موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا خودرو پراید بدترین خودرو سواری
شناخته شده که می تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد.
پراید
در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می شود. کابین
سرنشینان تاب برمی دارد، در خودرو باز می شود و مواد داشبورد هم صدمه شدید
به پای راننده می زند. جلو خودرو درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت
مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود.
پژو ۲۰۶
۲۰۶
از آن خودروهای جوان پسند است که خیلی طرفدار دارد و در تیپ های مختلف
تولید می شود و خوشبختانه در آزمایش های صورت گرفته مشخص شده که ایمنی لازم
را هم دارد. خودرو پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی چهار ستاره از پنج ستاره موسسه
euroncap را گرفته است.
این
خودرو زمانی که دچار سانحه شود کاپوتش تخریب شده اما موتور مچاله شده اش
به جای اینکه داخل اتومبیل شود و به راننده و سرنشین کنارش آسیب برساند به
سمت زمین متمایل می شود و همین موضوع سطح ایمنی پژو ۲۰۶ را بالا برده است.
ام وی ام
ناامن بودنش کمتر از پراید و همزادش ماتیز نیست و موسسه euroncap بیشتر از دو ستاره از پنج ستاره را به او اختصاص نداده. در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر اینکه سقف ام وی ام خم می شود درهای آن هم باز شده و احتمال اینکه سرنشین ها به بیرون خودرو پرتاب شوند را بالا برده است. علاوه بر این، قطعات داخل جلوی خودرو صدمه شدیدی به سرنشینها خواهد زد؛ به طوری که آسیب واردشده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمی تواند وضعیت خوبی باشد.
سمند
اما
سمند کمی می تواند خیالمان را راحت کند که آنقدرها هم خودروهای وطنی
خطرناک نیستند. تست تصادف سمند در شرکت مایرای انگلستان انجام شده به خاطر
اینکه دو خودرو داخلی تیبا و سمند به دلیل بومی بودن توسط موسسات معتبر
اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار نگرفته اند.
با
این حال در همان تستی که انجام شده کمی بهتر از سایر اتومبیل ها عمل کرده،
به طوری که در این تست سمند سقفش تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز
رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و
خوشبختانه به خاطر اینکه وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب
خودرو بلند نمی شود.
سالم
ماندن ستون ها، خرد شدن شیشه جلو موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر
استانداردهای ایمنی را کسب کرده و از حیث ایمنی با برتری جزئی نسبت به پژو
۴۰۵ شرایط کسب امتیاز این بخش را داشته باشد و اگر در موسسه یوروآن کپ این
تست انجام می گرفت، می توانست سه ستاره را دریافت کند.
خودرو
ملی سمند با ارتقای استانداردهای جهانی، موفق به گذراندن تست های اجباری
استاندارد ایمنی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) نیز شده و استانداردهای
اجباری ایمنی تصادف را با موفقیت گذرانده است.
تیبا
تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفته. فیلم تست تصادف این خودرو نشان می دهد که در خودرو هنگام تست باز می شود و ستون های سقف هم تاب برمی دارد که نشان می دهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به دست آورد که نشان می دهد وضعیت ایمنی خودرو پراید از تیبا بهتر است.
تندر ۹۰
تندر ۹۰ سه ستاره است و قطعات داخلی آن طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته برای همین اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که اذز پلی پرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد.
پژو پارس
یکی
از مهمترین نقص هایی که خودرو پژو پارس دارد و می تواند راننده را مورد
خطر جانی نیز قرار دهد در صورت تصادف احتمال اینکه میل فرمان و پدال ها به
داخل اتاق خودرو وارد شود و به سرنشین آسیب برساند بسیار بالاست.
البته
قسمت های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه مقاومت خوبی دارند
ولی قسمت های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می
تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از
نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد.
زانتیا
زانتیا
هم یکی از همان خودروهای جوان پسند است که خیلی هم طرفدار دارد اما بدنیست
بدانید زانتیا با وجود اینکه ظاهرش به نظر کاملا محکم می آید اما اصلا
اینطور نیست و در آزمایش تصادف مانند پراید تنها دو ستاره ایمنی و در واقعا
یک و نیم ستاره توانسته دریافت کند که به نسبت قیمت و جثه اش اصلا امتیاز
خوبی نخواهد بود.
با
وجود اینکه بودن کیسه هوا در این خودرو میزان تلفات و خسارات را کاهش می
دهد اما با این حال شاسی خودرو خم می شود و حتی ستون خودرو تاب برمی دارد.
یکی از مهمترین نقاط ضعف زانتیا تصادف از بغل است که اگر چنین اتفاقی بیفتد
بیشترین آسیب را هم به خودرو و هم به سرنشین ها وارد خواهد کرد و بالاتنه و
پاهای راننده حین تصادف بیشترین احتمال آسیب را خواهد داشت.
آنقدر
وضعیت زانتیا در زمان تصادف بد است که کلا فرقی نمی کند قرار است با کدام
سمت این تابوت مرگ تصادف کنید چون در تست های صورت گرفته شده، تصادف از جلو
هم در وضعیت قرمز قرار دارد. این خودرو زمانی وارد بازار ایران شد که
تولیدش دراروپا متوقف شده بود که چندان هم موفق نبوده است.
مگان
مگان وضعیت ایمنی اش خیلی بهتر از زانتیای یک و نیم ستاره ای گزارش شده است و در این تست سربلند بیرون آمده و با دو کیسه ایمنی هوا پنج ستاره دارد. یعنی در آزمایش های صورت گرفته هر اتفاقی که برای زانتیا افتاده برای مگان نیفتاده است؛ نه شاسی اش انحراف پیدا کرده و نه ستون هایش خم شده است. همچنین در سیستم ترمز این خودرو از تکنولوژی سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ استفاده شده که عملکرد خیلی خوبی را به همراه دارد.
مزدا ۳
مزدا ۳ هم مانند مگان ایمنی خوبی دارد. کیسه های هوایی که برای راننده و سرنشین ها و همچنین کیسه های جانبی تعبیه شده، یکی از مهمترین علت های بالا رفتن امتیاز آن از نظر سطح ایمنی است که پنج ستاره اش کرده است.
سوناتا
این ماشین توانسته از نظر سطح ایمنی چهار ستاره را از موسسه euroncap دریافت کند. سوناتا نیز مهمترین امتیازش به خاطر کیسه های هوای تعبیه شده اش است. البته به شلرط آنکه اصل باشد. سطح کلی نتیجه این آزمایش و همچنین ساختار خودرو خوب گزارش شده. احتمال آسیب ندیدن سر، گردن و سینه حین تصادف متوسط گزارش شده اما از نظر سطح ایمنی پا و زانو خوب است.