ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

9 فیلم جنجالی دنیای سینما

iran stars


«درخت زندگی»، «آینده» و «کمک» سه فیلمی هستند که تابستان امسال اکران و با واکنش‌ متفاوت تماشاگران و منتقدان روبرو شدند. روزنامه نیویورک تایمز به این بهانه 9 فیلم بحث‌انگیز دنیای سینما را انتخاب کرده است.....


«تولد یک ملت» The Birth of a Nation (دیوید دبلیو. گریفیث، 1915)


iran stars


این فیلم درباره جنگ داخلی آمریکا و پیامدهای آن است. هرچند اکنون بسیاری از منتقدان «تولد یک ملت» را یک شاهکار می‌دانند، اما فیلم زمان خودش با واکنش رنگین‌پوستان روبرو شد و حتی در برخی شهرهای آمریکا نمایش آن با شورش همراه بود.

iran stars

«سال گذشته در مارین‌باد» Last Year at Marienbad (آلن رنه، 1961)


iran stars


فیلمی با یک خط داستانی سوررئالیستی و گیج‌کننده که هرچند بسیاری از منتقدان آن را یک شاهکار می‌دانند، اما خیلی از تماشاگران در گذر سال‌ها آن را غیر قابل رمزگشایی و متظاهرانه یافته‌اند.

iran stars

«ماجرا» L'Avventura (میکل‌آنجلو آنتونیونی، 1960)


iran stars


داستان چند دوست در یک سفر تفریحی با قایق. وقتی یکی از آن‌ها ناپدید می‌شود، فیلم مسیری را پی می‌گیرد که هیچ کس انتظارش را ندارد. «ماجرا» اولین بار در جشنواره کن روی پرده رفت و خیلی‌ها آن را هو کردند، اما در نهایت برنده جایزه هیئت داوران شد.

iran stars

«بانی و کلاید» Bonnie & Clyde (آرتور پن، 1967)


iran stars


این فیلم با بازی وارن بیتی و فی داناوی مورد توجه بیشتر منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، اما در عین حال خشونت فیلم جنجالی شد و گروهی این بحث را مطرح کردند که از قاتلان تجلیل می‌کند.

iran stars

«آخرین تانگو در پاریس» Last Tango in Paris (برناردو برتولوچی، 1973)


iran stars


این فیلم با بازی مارلون براندو و ماریا اشنایدر تماشاگران را شوکه کرد. انجمن سینمای آمریکا MPAA به فیلم درجه X داد.

iran stars

«میسی‌سیپی می‌سوزد» Mississippi Burning (آلن پارکر، 1988)


iran stars


این فیلم با بازی جین هکمن و ویلیام دافو درباره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی درمورد قتل چند فعال حقوق بشر در سال 1964 است. «میسی‌سیپی می‌سوزد» به خاطر اشتباهات تاریخی مورد انتقاد قرار گرفت.

iran stars

«بچه‌ها» Kids (لری کلارک، 1995)


iran stars


یک روز از زندگی چند نوجوان که به خاطر تصویر خود از نوجوان جنجالی شد. «بچه‌ها» ابتدا درجه NC-17 دریافت کرد، اما در نهایت بدون درجه به نمایش درآمد.

iran stars

«چشمان کاملا بسته» (استنلی کوبریک، 1999)


iran stars


آخرین فیلم کوبریک درباره ماجراهای یک روان‌پزشک (تام کروز) است که متوجه می‌شود همسرش (نیکول کیدمن) در فکر خیانت به او بوده است. «چشمان کاملا بسته»‌ مورد توجه منتقدان قرار گرفت، اما بعضی تماشاگران از کندی و سنگین بودن فیلم شکایت کردند.

iran stars

«مصائب مسیح» The Passion of the Christ (مل گیبسن، 2004)


iran stars


این فیلم که 12 ساعت آخر زندگی حضرت مسیح (ع) را به تصویر می‌کشد در میان استقبال گسترده تماشاگران روی پرده سینماهای آمریکا رفت، هرچند بیشتر منتقدان خشونت فیلم را تقبیح کردند. خیلی‌ها به «مصائب مسیح» معترض بودند، اما بعضی سینماروهای مسیحی از آن استقبال کردند. فیلم در ایالات متحده 370 میلیون دلار فروخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد