ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

شــما چه‌ جور آدمی هستید؟

iran stars


 همان‌طور که می‌دانید شخصیت یکی از جالب‌ترین موضوعات روان‌شناسی، چه برای روان‌شناسان و متخصصان و چه برای عامه مردم است. روان‌شناسان، شخصیت را از جنبه‌های مختلف تقسیم‌بندی و نامگذاری می‌کنند.  آن‌ها با این تقسیم‌بندی‌ها می‌توانند انسان‌ها و رفتار و کردارشان را بهتر بشناسند و برای درمان، اصلاح رفتار و خصوصیات شخصیتی‌شان بهترین راه‌ها را بیابند. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها نامگذاری افراد به 2 تیپ شخصیتی A و B است.  قبل از آن‌که درباره این تیپ‌های شخصیتی صحبت کنیم و خصوصیات افرادی که این تیپ‌ها را دارند، بگوییم، با پر کردن این پرسشنامه می‌توانید بفهمید جزو کدام تیپ شخصیتی هستید: A یا B؟


در این پرسشنامه پاسخی را که با ویژگی‌های شخصیتی شما منطبق است، انتخاب کنید. تا جایی که می‌توانید، سریع پاسخ دهید و هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید.  اگر بین انتخاب «بله» یا «خیر» مردد بودید، گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کنید.


  A بهتر است یا B ؟

چه شما جزو تیپ‎ A ‎باشید و چه خصوصیات تیپ‎ B ‎را داشته باشید، به این معنی نیست که یکی از دیگری بهتر است. تیپ‎ A ‎و‎ B ‎نوعی طبقه بندی و نامگذاری خصوصیات رفتاری و شخصیتی شماست. البته قرار گرفتن در حد انتهایی هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی شما اشکال ایجاد کند. به‌خصوص تمایل شدید به رفتارهای تیپ‎ A ‎می‌تواند برای شما مشکلات جسمی ایجاد کند. داشتن حس بلند پروازی، رقابت جویی و پیشرفت بسیار خوب است اما همیشه عجله داشتن، همیشه در اضطراب بودن و برای هر موضوع و مشکل کوچک یا بزرگی برای خود استرس مضاعف ایجاد کردن، می‌تواند در دراز مدت بر روح و روان و برجسم‌تان اثر گذاشته، هم باعث ایجاد بیماری‌های روحی و هم باعث ایجاد و تشدید بیماری‌های جسمی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته، فشار خون، بیماری‌های گوارشی و زخم معده و سرطان ‌شود.


پرسش

    بله

    خیر

    نمی دانم


1.  آیا در مکالمات روزمره خود روی برخی کلمات تاکید می‌کنید؟
2.  آیا سریع غذا می‌خورید و سریع حرف می‌زنید؟
3.  به‌نظر شما باید به کودکان یاد داد تا بهترین باشند؟
4.  آیا وقتی کسی کند کار می‌کند، بی‌حوصلگی نشان می‌دهید؟
5.  آیا وقتی دیگران حرف می‌زنند، آن‌ها را به عجله وادار می‌کنید؟
6.  وقتی باید در رستوران منتظر خالی شدن میز باشید، خیلی عصبانی می‌شوید؟
7.  وقتی کسی برای شما حرف می‌زند، همچنان مشغول افکار شخصی خود هستید؟
8.  آیا صبح‌ها موقع حاضر شدن صبحانه هم می‌خورید؟
9.  آیا اتفاق می‌افتد که در تعطیلات کار کنید؟
10.  در جمع بحث‌های مورد علاقه خود را پیش می‌کشید؟
11.  اگر وقت‌گذرانی کنید خود را گناهکار می‌دانید؟
12.  آن‌قدر مشغول کار هستید که متوجه اطراف نمی‌شوید؟
13.  آیا با مادیات بیشتر از مسائل اجتماعی در‌گیر هستید؟
14.  آیا سعی می‌کنید فعالیت‌های خود را در کمترین زمان برنامه‌ریزی کنید؟
15.  آیا همیشه به موقع سر قرار حاضر می‌شوید؟
16.  آیا پیش آمده که برای بیان نظر خود، مشت گره کرده یا مشت بزنید؟
17.  موفقیت‌های خود را به توانایی سریع کار کردن خود نسبت می‌دهید؟
18.  احساس می‌کنید کارها باید همین حالا و سریع انجام گیرد؟
19.  برای انجام کارهای خود سعی می‌کنید از ابزارهایی با بیشترین بازده استفاده کنید؟
20.  هنگام بازی به برد و باخت اهمیت داده یا فقط سرگرم می‌شوید؟
21.  آیا اغلب حرف دیگران را قطع می‌کنید؟
22.  وقتی دیگران تاخیر دارند عصبانی می‌شوید؟
23.  پس از غذا خوردن بلافاصله میز را ترک می‌کنید؟
24.  آیا احساس می‌کنید همیشه عجله دارید؟
25.  آیا از عملکرد فعلی خود ناراضی هستید؟

iran stars

پاسخ‌نامه

به هر پاسخ بله یک امتیاز بدهید؟ به جواب‌های خیر امتیازی ندهید و اگر نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اید به هر کدام نیم نمره بدهید.

    نمره 13: بیشتر و کمتر

اگر نمره شما بیشتر از 13 است، به تیپ‎ A ‎تمایل دارید ولی اگر نمره شما کمتر از متوسط است به تیپ‎ B ‎متمایل هستید.

    کمتر از نمره 5

درصورتی که امتیاز شما کمتر از 5 باشد، به تیپ‎ B ‎تمایل شدید دارید.

    نمره بیشتر از 20

اگر نمره شما بیشتر از 20 باشد، شخصیت شما شدیدا متمایل به تیپ‎ A ‎خواهد بود.

iran stars

چگونه به آرامش برسید؟

    رفتار تیپ‌های‎ A ‎و‎ B ‎

برخی از شما به کمک باورهای غیر‌منطقی برای خود استرس می‌آفرینید یا استرس‌های خود را تشدید می‌کنید.این استرس آفرینی‌ها مخصوص افراد تیپ‎ A ‎است.  اگر از افراد تیپ ‎ A‎هستید، بسیار مبارزه‌جو، رقابت پیشه، بی‌حوصله و پرخاشگرید.  همیشه احساس می‌کنید که هل داده می‌شوید، تحت فشارید و یک چشم‌تان همیشه به ساعت است.  نه‌تنها وقت‌شناس هستید بلکه در اغلب موارد زودتر از موقع بر سر قرار حاضر می‌شوید.

خیلی سریع غذا می‌خورید، تند تند راه می‌روید، تند تند حرف می‌زنید و اگر دیگران کند کار کنند، حوصله‌تان سر می‌رود!

سعی می‌کنید بحث‌های گروهی را در اختیار خود بگیرید، در تقسیم قدرت مشکل دارید و برای همین کمتر آمادگی مشورت درباره تعهدهای کاری داشته و مسئولیت‌تان سنگین‌تر می‌شود.

احتمالا جنبه‌های منفی امور را پر رنگ‌تر نشان می‌دهید، وقتی در کاری شکست می‌خورید، در انتقاد از خود تسکین ناپذیرید و به‌دنبال انتقاد‌های منفی می‌گردید تا خود را اصلاح کنید.  شما در بازی‌های تنیس یا پینگ‌پنگ مشکل دارید زیرا توجه خود را تنها بر زدن توپ متمرکز نمی‌کنید و بیشتر مواظب شکل و فرم خود هستید، ضربه‌های خودرا اصلاح می‌کنید و توقع دارید که کار خود را بهتر انجام دهید. این‌که در هرزمینه‌ای بهترین باشید شعار شماست.

اما اگر نمره شما طوری است که جزو افراد تیپ‎ B ‎هستید خصوصیات شما برعکس تیپ‎ A ‎خواهد بود! شما مسائل را آسان می‌گیرید و بیشتر به کیفیت زندگی اهمیت می‌دهید. کمتر جاه طلب بوده و کمتر بی‌حوصله می‌شوید و بیشتر منظم و محتاط هستید. حس رقابت جویی در شما کمتر است و کارها را با حوصله و صبر بیشتری انجام می‌دهید. بیشتر پیرو بوده و در کارهای گروهی همکاری بیشتری نسبت به افراد گروه تیپ‎ A ‎دارید.  افراد تیپ‎ A ‎نسبت به شما احساس می‌کنند که زمان زود می‌گذرد و سریع‌تر کار می‌کنند.  افراد تیپ‎ A ‎ با ضریب هوشی برابر، نمرات بالاتری نسبت به شما می‌گیرند و بیشتر پاداش دریافت می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که افراد تیپ‎ A ‎بسیار بیشتر از افراد تیپ‎ B ‎در معرض اینگونه بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد