ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

ستاره مشرقی

هر آنچه به دنبالش هستید...

تأثیرات روزه داری از دیدگاه روانشناسی

iran-stars.com


روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است که فواید جسمی و روحی فراوان دارد. روزه شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمی از رذایل حیوانی است، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسیار موثر است و در تهذیب و تزکیه نفس و رهاندن انسان از روزمره گی تاثیر بسزایی دارد.

در ادامه به اختصار به گوشه ای از فواید انسان ساز اشاره شده است:


تاثیر روزه بر رفتار روزه داران

۱- افزایش میزان استقامت

استقامت در برابر خوردن، آشامیدن، گفتن، شنیدن و دیدن. مثلاً مراقب هستیم تا دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و در کل مراقب چشم ها، گوش ها و زبانمان هستیم. با افزایش میزان تحمل و استقامت و خودداری، اعتماد به نفسمان بالا می رود.

۲- از بین بردن عادت های بد و ناپسند و جایگزین کردن آنها با عادت های خوب و پسندیده

می دانیم که دروغ گویی، تهمت زدن، غیبت کردن و … از عادت های بد و ناپسند هستند. امروزه علم روانشناسی ثابت کرده است که اگر ۲۱ روز مراقب عادت های زشتمان باشیم و آن را انجام ندهیم یا ۲۱ روز کارهای خوب انجام بدهیم تا عادت مان شود، عادت های بد و زشت قبلی پاک و عادت های خوب و پسندیده جدید، جایگزین آنها می شود.

۳- ایجاد احساس هم دردی با گرسنگان و فقیران

یکی از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و افراد تنگدست است. روزه انسان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد او می آور تا به دستگیری فقیران، همت گمارد و به درد و دل آنها برسد. بدین ترتیب روزه کمک به هم نوع را به انسان می آموزد.

۴- سالم سازی جسمانی

پاک سازی سموم بدن، کمک به تخلیه مواد سمی و انرژی های منفی از بدن، کمک به دستگاه گوارش و استراحت دادن به دهان، معده و روده باعث پاک سازی جسم و در نهایت پاکسازی روح می شود.

۵- اسکن روحی، روانی و جسمی

طی روزه داری، جسم، روح و روان، اسکن می شود و مشکل های درونی خود را نشان می دهد. با روزه داری در ابتدا به علت اسکن کردن جسم، روح و روان، میزان اضطراب، استرس یا خشم کاهش می یابد و آرامش و سلامت روح و روان، جای آن را می گیرد.

۶- نکته ها و لحظه ها

زندگی مانند یک کتاب است؛ صفحه عنوان، نام شماست، مقدمه آن، معرفی شما به دنیاست و صفحه های آن، گزارش روزانه تلاش ها، کوشش ها، لذت ها و یاس های شماست. هر روز فکر ها و اعمال شما در کتاب زندگی تان ثبت می شود. هر ساعت تاریخچه ای به وجود می آید که باید برای همیشه باقی بماند. روزی فرا می رسد که کلمه پایان باید روی کتاب شما نوشته شود. پس کاری کنید که درباره کتابتان بگویند: « تاریخچه ای است از هدف عالی، خدمت بی دریغ و کارکرد بسیار خوب ».

۷- بالا بردن سطح حافظه

انرژی بدن، صرف سوخت و ساز مواد غذایی نمی شود، بلکه در تقویت سطح حافظه و عملکرد مغز به کار می آید. صبر و مقاومت، بر نیروی پایداری انسان می افزاید و اراده را توانا می سازد. روزه به طور چشمگیر باعث افزایش صبر و مقاومت انسان می شود و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می کند.

۸- افزایش میزان صبر

«صبر» از خصلت هایی است که در اسلام بر آن بسیار تاکید شده است. انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدف هایی مبارزه می کند و با مشکل هایی نیز رو به رو است. بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکل ها و رسیدن به هدف ها آسان نیست.

۹- اتصال به جریان انرژی الهی

با نخوردن، نیاشامیدن و حتی از بین بردن غیر ارگانیک های منفی خشم، کینه، حسادت، بدبینی و … در خود خلاء ایجاد می کنیم که خود موجب جذب انرژی های مثبت و روحانی می شود.

- در دوران روزه داری به دلیل بازنگری احوال و عملکرد های گذشته خود، امکان یافتن راه صحیح و بازگشت به سوی بعد روحانی و معنوی فراهم می شود.

- در این دوران به طور تقریبی، بیشتر دستگاه های بدن در حال استراحت هستند. خستگی معده مرتفع و اسید معده به جای غذا از طریق صفراء خنثی می شود. همچنین خون تصفیه و چربی های اضافی و کهنه بدن سوخته می شود و چربی های تازه شروع به ذخیره شدن می کنند.

- در ماه رمضان به دلیل مصرف بیشتر خرما، خستگی از بین می رود، شادابی ایجاد می شود و هضم و جذب غذا آسانتر می شود، چون قند خرما از قند های ساده است و زود جذب می شود و جذب سریع آن باعث کاهش احساس گرسنگی می شود.




iran-stars.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد